2020-10-22 13:24Press release

HR-fagfolk mener, at det at arbejde hjemmefra, kan være den nye norm

Digitalt hjemmearbejdeDigitalt hjemmearbejde

89% af HR-fagfolkene fra vores undersøgelse siger, at de har tilladt deres medarbejdere at arbejde hjemmefra under pandemien. 77% siger, at de vil fortsætte med at tillade medarbejderne at gøre det, når der ikke længere er risiko for infektion. Dette er nogle af resultaterne fra Benifys seneste undersøgelse, hvor mere end 900 HR-fagfolk blev spurgt om, hvordan COVID-19 har påvirket HR-arbejdet.

Før COVID-19 sagde 74% af respondenterne, at deres medarbejdere havde mulighed for at arbejde hjemmefra inden pandemien, men kun når det var nødvendigt og kun efter at have modtaget deres leders godkendelse. Efter pandemiens udbrud siger langt størstedelen (89%) af respondenterne, at de har tilladt medarbejderne at arbejde hjemmefra.

Da de blev spurgt om hvorvidt de troede at fjernarbejde bliver den nye norm, sagde 77% af respondenterne, at de har til sinde fortsat at lade medarbejderne arbejde hjemmefra, hvis de vil; det er dog kun 10% der planlægger at give deres ansatte ubegrænset mulighed for at arbejde hjemmefra.

De nuværende arbejdsforhold har gjort, at HR-fagfolk i højere grad prioriterer virksomhedskultur og samvær, på et tidspunkt hvor mange medarbejdere arbejder væk fra kontoret og risikoen for ensomhed, isolation eller psykisk sygdom dermed er øget.

Om disse risici, og hvordan HR kan forhindre dem, siger Katie Goodwin, chef for Client Relations International, Benify:

"Vi har set virksomheder gøre meget for at holde fællesskabet i gang, opretholde holdånd samt en følelse af at arbejde sammen. Folk har været rigtig kreative og f.eks. sendt plejepakker og andre former for støtte hjem til de medarbejdere som især har det svært, for at vise, at vi alle er sammen om det – vi tænker på dig og støtter dig. Vi har set nogle rigtig gode eksempler, på arbejdsgivere som prøver at skabe sammenhold i en tid hvor vi alle er meget isolerede."

Om undersøgelsen

Benify undersøgte HR-personale gennem Netigate. Undersøgelsen løb fra juni til september. Der var 913 deltagere, 98% af deltagerne kom fra Norden, Centraleuropa og Storbritannien. 60% af deltagerne arbejder i organisationer med mindre end 500 ansatte og 29% i organisationer med mere end 1.000 ansatte. En bred vifte af industrier var repræsenteret, men de tre mest almindelige var byggeri & fremstilling, IT & telekommunikation og den offentlige sektor.

For at se den fulde rapport bedes du kontakte ylva.eriksson@benify.com.

Benify blev stiftet i Sverige i 2004. I dag tilbyder Benify markedets førende globale medarbejderfordele- og samlede belønningsplatform med tusindvis af kunder og over 2 millioner brugere over hele verden. Læs mere på benify.dk.